ALLES OVER WANDELEN

Wandeltrektocht tips

Om mee te beginnen: een paklijst met spullen die je zeker niet moet vergeten.

Printversie van deze paklijst

  • Wandelbroek met afritsbare broekspijpen
  • Wandelschoenen
  • Eventueel Wandelstokken
  • Wandelsokken
  • Regenkleding
  • Petje
  • Zwemkleding
  • Rugzak
  • Twee zonnebrillen (in verband met stukgaan)
  • Wandelkaart
  • Kompas (bij trektochten door onbekend wandelgebied)
  • Verrekijker (altijd leuk)
  • Fototoestel
  • Verlichting (de tocht kan altijd langer duren)
  • Zonnebrandolie
  • EHBO setje
  • Eventueel blarenpleisters
  • Nagelschaartje
  • Naald (voor blaren)
  • Tekenpincet
  • Zakmes
  • Drinkfles
  • Mok
  • Plastic bestek
  • Gedroogd fruit (tutti frutti)
  • Noten
  • Adresboekje
  • Pen en papier
  • Rugzak met een drinksysteem (als je gaat wandelen hartje zomer)
  • Voldoende plastic zak(jes)ken
  • Toiletpapier
  • Wasknijpers
  • Waslijn
  • Waspoeder

Printversie van deze paklijst

Tips

  • Neem niet te veel mee. Meestal neem je (toch) te veel mee. Voor het geval je gaat twijfelen: onderweg kan je ook het nodige kopen.
  • Naar aanleiding van vorige tip: neem kleding mee die snel droogt. Sportkleding droogt over het algemeen snel.
  • Neem wasknijpers mee: altijd nuttig om een wasje te laten drogen. Ze zijn licht van gewicht en nemen niet veel ruimte in.
  • Gebruik Wandelschoenen die geschikt zijn voor het gebied waarin je gaat wandelen.
  • Ga niet met nieuwe wandelschoenen op wandelvakantie. Wandelschoenen moet je altijd moeten inlopen.
  • Een wandelbroek met afritsbare broekspijpen is heel handig in het gebruik. Niet alleen tijdens warme dagen, maar ook bij wandelingen door gebieden met hoog water.
  • Let er dat je Wandelkleding voldoende binnen- en buitenzakken heeft.
  • Gebruik een rugzak met een drinksysteem als je gaat wandelen hartje zomer. Een bekend merk is: camelbak. Zie ook: Vochtverlies.
  • Bereid je lichamelijk goed voor. Volg een trainingsschema: Meerdaagse schema's. Zie ook: Georganiseerde wandeltochten.
  • Neem tijdens je wandelvakantie ook regelmatig een rustdag. Het een en ander is afhankelijk van je conditie, de conditie van je medewandelaars, de omgeving van de wandeltocht, het aantal dagen dat de tocht gaat duren en het weer.
  • Probeer als het even kan ook rekening te houden met de weersverwachtingen. Als het de volgende dag minder goed wandelweer is kan je het beste je rustdag een dag uitstellen.
  • Een wandeling kan altijd langer duren als gepland. Zorg er voor dat je gezien wordt in het donker. Neem daarom verlichting mee.
  • Veel wandelaars die een trektocht doen hebben de neiging te veel te eten. Het extra energieverbruik valt erg mee: Energieverbruik per sport.
  • Gebruik meer koolhydraten. Gebruik deze na afloop van de wandeltocht. Hoe eerder, hoe beter dat is voor het herstel. Koolhydraatrijk voedsel is: pasta, rijst, aardappelen, fruit (bananen!), brood, suiker, vruchtensappen, zoet beleg en ontbijtkoek.
  • Drink voldoende. Vooral op een warme dag. Je maag kan per kwartier ongeveer 250 ml (een groot glas water) verwerken. Als je minstens een liter lichtgele urine (dus niet donkergeel) per dag produceert en geen moeite hebt met de stoelgang mag je aannemen dat je voldoende gedronken hebt. Zie ook: Vochtverlies.
  • Bruin bier is ook goed voor het herstel. Een pilsje kan je beter niet gebruiken: het onttrekt vocht uit je lichaam.
  • Voor het geval niet alles naar wens verloopt: Wandelongemakken.
  • Bij Bol.com verkopen ze zo'n beetje bijna alle wandelboeken en wandelkaarten. Voor een overzicht: www.wandelboeken.nl.
  • Lees ook: Wandelafstanden bepalen
  • En: Wandelen met GPS.