ALLES OVER WANDELEN

Wandelen in de herfst en winter

Vooral tijdens de overgang naar de natte herfst is het lastig de juiste sportkleding te dragen. Gebruik wandelkleding die hoort bij het jaargetij. Ongeschikte kleding is niet goed voor je motivatie. Je zult vrij snel merken in welke wandelkleding je het lekkerst wandelt. Onderaan deze pagina enkele tips voor de winter.

Winterkleding voor de gewone wandelaar

In de wintermaanden kan je het beste gebruikmaken van drie lagen kleding. Door meerdere lagen te dragen wordt de lichaamswarmte beter vastgehouden. Tussen de lagen ontstaat een isolerend luchtlaagje. Een andere voordeel is dat je onderweg een iets uit kunt doen als het toch te warm blijkt te zijn.

1e laag: Vocht afvoerende laag

Door het dragen van thermokleding zal je een stuk minder last hebben van een nat en bezweet lichaam, omdat het zweet gemakkelijker wordt afgevoerd.

2e laag: Isolerende laag

Deze laag is een trui of vest. Het zorgt dat je warm blijft. De dikte van deze isolerende tussenlaag is afhankelijk van de weersomstandigheden. Ook deze laag moet goed transpiratievocht kunnen afvoeren. Kleding dat gemaakt is van fleece is prima te gebruiken. Fleece is zeer goed isolerend, vocht wordt goed afgevoerd en is bovendien een vrij licht materiaal.

3e laag: Winddichte, waterafstotende en ademende laag

Deze laatste laag is een wandeljas dat je beschermt tegen kou, wind en niet te veel regen. Ook deze laag moet het transpiratievocht kunnen afvoeren.


Winterkleding voor de Nordic Walking en Powerwalking

De eigenschappen van wandelkleding tijdens Nordic Walking en Powerwalking zijn gelijk aan die van hardloopkleding.

Onderkleding

Thermo onderkleding (bekende merken zijn: odlo en craft) zorgt er voor dat je het transpiratievocht goed kwijt raakt en houdt de warmte vast. Hierdoor blijft je lichaam droog en op de juiste temperatuur. Bij een katoenen t-shirt is dat niet haalbaar, omdat het veel vocht neemt op. Dit komt omdat katoen een holle natuurvezel is, die veel vocht kan absorberen. Bij kunststofvezels is dat niet het geval: deze zijn niet hol en nemen daarom ook minder vocht op, vochttransport is daarom ook beter. Bij erg koud weer kan je twee dunne thermoshirtje over elkaar te dragen. Tussen de lagen vormt zich een warm luchtlaagje.

Bovenkleding

Ook bij de bovenkleding is van belang dat deze goed ademend is, omdat anders het vocht van je lichaam niet goed wordt afgevoerd. Ook moet het winddicht en regenbestendig zijn. Een goed wandeljack bevat deze drie eigenschappen. De stof waarvan het gemaakt is, is zo geweven dat het wel transpiratievocht door laat maar regendruppels niet. Dit komt omdat zweetpartikels in verhouding veel kleiner zijn dan regendruppels.

Wandelbroeken

In de winter heb je een Wandelbroek nodig die winddicht, ademend en behoorlijk waterafstotend is.

Handschoenen

Gebruik niet te snel Handschoenen. In het begin kan het wel wat koud zijn zonder, echter je handen komen vrij snel op temperatuur. Eenmaal op temperatuur is het lekkerder om zonder te lopen.

Muts

Bij erg koud weer kan je het beste een Sportmuts dragen, omdat je veel energie (ongeveer 40%) via je hoofd verliest. Als het erg koud is kan lichaamsdelen (lippen, gezicht, handen etc) invetten met vaseline.

Regenkleding

Goede regenkleding is regenbestendig, winddicht, ademend en heeft mogelijkheden om ventilatieopeningen te maken. Omdat de eerste drie eigenschappen moeilijk te combineren zijn zal je dit alleen bij dure regenpakken (onder andere gemaakt van gore-tex ) aantreffen. Bij de betaalbare standaard regenkleding moet je een keuze maken tussen een ademend maar niet regenbestendig/winddicht pak of andersom. Het grote nadeel van een niet ademend pak is dat je er in gaat zweten. Voor het wandelweer: Buienradar en weersverwachting.

Nog enkele tips

  • Zorg er voor dat je gezien wordt in het donker. Gebruik een lampje, reflecterend hesje, reflecterende bandjes of een hesje met led verlichting.
  • Ga altijd de weersvoorspellingen goed na, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Voor het wandelweer: Buienradar en weersverwachting.
  • Besteed tijdens de wintermaanden meer tijd een de warming-up en cooling-down ter voorkoming van blessures. Als het erg koud is kan je ook thuis de warming-up en cooling-down doen.
  • Als het erg koud is kan je ook thuis de warming-up en cooling-down doen.
  • Als er een harde gure wind staat is het een stuk kouder. Houdt rekening met deze extra koude omstandigheden. Zie ook: Gevoelstemperatuur.
  • Laat je wandelschoenen niet op de verwarming drogen, maar doe wat proppen krantenpapier in je schoenen. Te veel warmte is niet goed voor je schoenen.
  • Oppassen met gladheid. Draag eventueel wandelschoenen met een wat grovere zool.






Overzichten
Wandeltraining

Wandelschema's

Wandelblessures

Hartslagmeter

Wandeltochten

Sportvoeding

Ideale gewicht

Tools

Wandelen

Tips

Boeken

Site