ALLES OVER WANDELEN

2 km UKK wandeltest



Met behulp van deze test kan door bijna iedereen tussen de 20 en 65 jaar op een vrij gemakkelijk en veilige manier de conditie bepaald worden. Voor mensen met overgewicht is de test minder betrouwbaar. Ook bij zeer goed getrainden is de test minder bruikbaar. Het is een submaximale test. Dit betekent dat je je niet maximaal hoeft in te spannen.

Tijdsduur

  • Afhankelijk van de conditie. Tussen de 10 en 20 minuten.

Benodigdheden

  • Geslacht.
  • Lichaamslengte.
  • Lichaamsgewicht.
  • Leeftijd.
  • Hartslagmeter (het is ook mogelijk direct na afloop de hartslag te meten).
  • Een rondje van 2 km.

Hoe

  • Het is de bedoeling dat de 2 km wandelend (dus niet rennend) zo snel mogelijk en in een gelijkmatig (praat)tempo wordt afgelegd.
  • Na afloop wordt de hartslag en de wandeltijd genoteerd. Deze hartslag is, als je de test goed heb ook gevoerd, gedurende de test ongeveer gelijk gebleven.
  • Een andere (en betere) mogelijk is om je hartslag met een hartslagmeter op verschillende punten (bijvoorbeeld 500m, 1000m, 1500m en 2000m) te meten en daarvan het gemiddelde te nemen.

Bepalen van de fitnessindex

Wat is je geslacht:

Wat is je lichaamslengte (in cm):

Wat is je lichaamsgewicht (in kg):

Wat is je leeftijd:

Je Wandeltijd:
min

sec

Je hartslag direct na afloop:

Zo correct?

Je fitnessindex is:


Fitnessindex
Minder dan 70 Veel lager dan gemiddeld
Tussen 70 en 90 Iets minder dan gemiddeld
Tussen 90 en 110 Gemiddeld
Tussen 110 en 130  Iets beter dan gemiddeld
Hoger dan 130 Veel beter dan gemiddeld

Opmerkingen

  • Omdat het eenvoudiger is om in het juiste gelijkmatige tempo te wandelen wordt een hartslagmeter aangeraden.
  • Doe vooraf een goede warming-up. En vergeet na afloop ook niet een goede cooling-down te doen.

Voor meer conditietesten