ALLES OVER WANDELEN

Maak je eigen Nordic Walking schema 21 km

Beginners


Met de wandelschema tools kan je een schema samenstellen dat rekening houdt met je persoonlijke omstandigheden. Voor een goed bruikbaar voorbeeld van dit Nordic Walking trainingsschema 21 km voor beginners: Voorbeeld.

Wanneer wil je dit wandelschema volgen?

Op welke dag wil je de lange rustige duurtraining doen?

maandag
dinsdag
woensdag
donderdag
vrijdag
zaterdag
zondag

Op welke dag wil je (in week 6 t/m 11) intervaltraining doen?

maandag
dinsdag
woensdag
donderdag
vrijdag
zaterdag
zondag

Wanneer wil je een rustdag hebben? Vink 3 dagen aan.

maandag
dinsdag
woensdag
donderdag
vrijdag
zaterdag
zondag

Op welke dag is dé wandeltocht?

zaterdag
zondag
andere dag

Zo correct?

Opmerking: Zorg voor voldoende rust tussen de trainingen.


Lees ook de toelichting onder het schema.

PDF versie van dit schema

  Datum Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zondag
Algemene voorbereidingsperiode
1
t/m
2
t/m
3
t/m
4
t/m
5
t/m
Specifieke voorbereidingsperiode
6
t/m
7
t/m
8
t/m
9
t/m
Intensieve periode
10
t/m
11
t/m
De laatste week
12
t/m

PDF versie van dit schema

Toelichting

  • Dit wandelschema is gemaakt met behulp van: Nordic Walking schema 21 km voor beginners. Lees deze pagina ook even goed door.
  • Bij de intervaltraining betekend het getal dat tussen haakjes staat de pauzetijd. Het tempo (T:) tijdens deze training is een percentage van de anaėrobe drempel. Voor meer informatie: Trainingswijzer.
  • De anaėrobe drempel is ongeveer: 80 % (beginners) tot 90 % (gevorderden) van de maximale hartslag.
  • Voor een overzicht van de daarbij behorende wandeltempo's en hartslagwaarden zie: Duurtrainingtabel en Intervaltabel.
  • Lees ook Informatie trainingstabellen goed door.
  • Dit schema 21 km voor beginners gaat er vanuit dat je zonder problemen twee uur kunt wandelen in een redelijk tempo. Volg eventueel eerst: Wandelschema voor beginners 2 uur wandelen.
  • Wanneer de wandeltocht niet in het weekend is vul je de laatste week zelf in. Je kunt als voorbeeld zaterdag als de dag van de wandeltocht nemen. Doe het vooral rustig aan.