ALLES OVER WANDELEN

Informatie trainingstabellen


  • De trainingstabellen voor wandelen die in wandeltraining.nl gebruikt worden zijn:
  • Duurtrainingtabel
  • Intervaltabel
  • Tempoduurtabel
  • Voor tips: Duurtraining tips.
  • En: Intervaltraining tips.
  • De trainingstabellen zijn gebaseerd op de anaŽrobe hartslagdrempel en de daaraan koppelde anaŽrobe drempel snelheid.
  • Een redelijk betrouwbare en gemakkelijk methode om de anaŽrobe drempel te bepalen is een uur heel stevig wandelen in een constante snelheid. De hartslag die je het grootste deel van de tijd had is je anaŽrobe hartslagdrempel en de gemiddelde snelheid je anaŽrobe drempel wandelsnelheid.
  • De duurtrainingtempo's en de intervaltempo's zijn samengesteld uit twee kolommen (de eerste is langzamer dan de tweede). Om een zo goed mogelijk trainingseffect te krijgen: begin het seizoen met de eerste kolom, ga pas naar de tweede als de eerste goed verloopt.
  • Omdat nu eenmaal niet iedereen een atletiekbaan ter beschikking heeft kan de interval training die staat in Intervaltabellen ook op looptijd worden uitgevoerd. Afhankelijk hoe de vorige trainingen verliepen rond je de tijden naar boven/onder af. Intervaltraining kan ook vervangen worden door vaartspel.
  • Voor degene die met een hartslagmeter trainen: je hartslag anaŽrobe drempel kan je bepalen met behulp van de pagina: Wandelen met een Hartslagmeter.
  • Wanneer er bij intervaltraining bijvoorbeeld 3 x 10 min (5) staat betekend dat je na elke interval van 10 minuten je 5 minuten rustig moet wandelen.
  • Voor het bepalen van je wandeltempo per kilometer per uur (km/uur) en minuut per kilometer (min/km): Gemiddelde wandelsnelheid.