ALLES OVER WANDELEN

Gezond wandelen

Gezond wandelen

  • Bouw je trainingsschema geleidelijk op en leer te luisteren naar je lichaam. En doe wat met de signalen die je lichaam geeft.
  • Vooral beginnende oudere wandelaars mogen niet teveel van zichzelf eisen. Neem geen risico, vooral als je een lange tijd niet gesport hebt. Vraag gerust eerst advies bij je huisarts.
  • Wanneer je een drukke dag heb gehad geeft een stuk(je) wandelen meestal een rustgevend effect.
  • Draag de juiste wandelkleding. Zo zal je tijdens een natte herfstwandeling heel andere kleding nodige hebben dan tijdens een strandwandeling hartje zomer. Voor meer informatie: Wandelkleding.
  • Als er een harde gure wind staat is het een stuk kouder. Houdt rekening met deze extra koude omstandigheden. Zie ook: Gevoelstemperatuur.
  • Gebruik iedere dag 200 gram groente en 2 stuks fruit. Zorg ook voor een goede verdeling van koolhydraten, eiwitten en vetten. Voor meer info: Sportvoeding en Voedingstips.
  • Drink voldoende: minstens anderhalve liter per dag. Drink tijdens warme dagen nog meer. Voor meer informatie: Rekenmachine vochtverlies.
  • Gebruik tijdens zonnige dagen voldoende zonnebrandolie. Breng deze na 2 uur opnieuw aan.
  • Neem ook op minder mooie dagen een petje, Zonnebril en zonnebrandolie mee. Het kan altijd prachtig weer worden.
  • Voor meer informatie: Tips wandelen met warm weer.
  • Slaap ook voldoende: Tips om beter te slapen.






Overzichten
Wandeltraining

Wandelschema's

Wandelblessures

Hartslagmeter

Wandeltochten

Sportvoeding

Ideale gewicht

Tools

Wandelen

Tips

Boeken

Site