Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
Vormen wandeltraining

 

 

 
Veel (jonge) (sport)mensen denken dat wandelen niet veel resultaat geeft bij de opbouw van je conditie. Elke lichamelijke activiteit heeft effect, dus wandelen zeker ook. Tijdens rustig wandelen is je hartslag ongeveer 100. Bij wat steviger wandelen kan deze oplopen tot 120. Bij Nordic Walking is de maximale hartslag haalbaar. Dat is een stuk hoger dan die van 70 wanneer je volledig ontspannen bent. Wandelen is ook goed voor de opbouw van duurconditie: een dag rustig wandelen is voor veel mensen goed te doen. Daarbij is wandelen ook goed voor de geestelijke ontspanning. Door wandeltraining kan je dus uitstekend je conditie
verbeteren, afvallen en plezierig sportief bezig zijn.
 
 
Gewoon wandelen
Bij gewoon wandelen je over het algemeen in een rustig geleidelijk wandeltempo van zo'n 5 km/u.
 
 
Powerwalking (of Sportief wandelen)
Bij deze vorm van wandelen is het tempo een stuk hoger: tussen 6 en 9 km/u. Bij Powerwalking doe je ook trainingen in verschillende wandeltempo's. De voordelen boven hardlopen zijn dat Powerwalking veel minder belastend is voor de pezen, gewrichten en spieren. Het meest opvallende verschil met gewoon wandelen is dat de inzet van de armen een stuk groter is. Ook is de afzet en het afrollen van de voeten intensiever.
 
 
Nordic Walking
Bij Nordic Walking wandel je met Wandelstokken (of poles). Het wandeltempo is iets lager dan Powerwalking. Door het gebruik van wandelstokken is deze vorm van wandelen intensiever. Dit komt omdat je veel meer gebruik maakt van je bovenlichaam (onder andere nekspieren, borstspieren, buikspieren). Ook worden de knien, voeten en heupen worden minder belast. Nordic Walking is daarom uitstekend geschikt voor mensen die problemen ondervinden met bovengenoemde gewrichten. De hartslag is vergeleken met Powerwalking zo'n 10% hoger. Het energieverbruik is ook een stukje hoger: 480 kcal per uur (voor iemand van 60 kg). Voor meer informatie: Energieverbruik per sport.


Snelwandelen
Deze wandelvorm wordt niet behandeld in wandeltraining.nl. Bij snelwandelen is het doel zo snel mogelijk een afstand af te leggen, waarbij telkens met minimaal n voet contact met de grond moet worden gehouden. Het wandeltempo tijdens wedstrijden kan oplopen tot 15 km/u.
 
Stuur door



 

 

 

 

 

Start: December 2007 Laatst gewijzigd op: