Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
Wandelongemakken

 

 

 

Reizen algemeen
Op deze pagina worden wandelblessures en ongemakken behandeld die ontstaan tijdens wandelingen. Voor de behandeling, kenmerken van overbelastingsblessures zie: Wandelblessures.


Blaren
Eelt
Blauwe nagels
Spierpijn
Spierkramp
Ziekte
Hoofdpijn
Zout te kort
Hooikoorts
Teken


Blaren
· Blaren ontstaan door teveel wrijving en druk op de huid. Er vormt zich een blaasje van vocht tussen de beide huidlagen. Vaak zijn te grote of te kleine schoenen of sokken de oorzaak.
· Het beste kan je de blaar laten uitdrogen en eventueel wanneer je te veel hinder ondervind deze afplakken met een pleister (bijvoorbeeld: Compeed of Second Skin). Doorprikken kan ook. Steriliseer de naald eerst door deze even in een vlam te verhitten of in kokend water te doen. Maak daarna de blaar en de directe omgeving goed schoon. Druk vervolgens het vocht met een watje of steriel gaas uit de blaar. Plak vervolgens een pleister op de blaar.
· Wandel nieuwe schoenen geleidelijk in. Gebruik goede Wandelsokken. Wrijving kan je verminderen door je voeten op gevoelige plaatsen in te smeren met vaseline of Gehwohl. De wrijving kan je ook beperken door je voeten in te poederen met talkpoeder. Zorg ook voor droge voeten.
· Blarenpleisters verminderen pijn en druk. Deze pleisters kan je ook preventief gebruiken.
Eelt
· Eelt vormt zich bij wandelaars op de hiel, onder de bal van de voet en aan de zijkant van de grote teen. Op de plaatsen waar eelt zit kunnen door wrijving gemakkelijk blaren ontstaan.
· Het beste kan je eelt verwijderen als je voeten droog zijn. Gebruik een eeltvijl of een puimsteen. Verwijder ook niet te veel eelt in één keer: eelt heeft ook een beschermende functie.
Blauwe nagels
 
· De oorzaak van blauwe nagels is meestal te kleine wandelschoenen of te lange teennagels. Door met de tenen steeds tegen de neus van de schoen te stoten ontstaat er een bloeduitstorting onder de nagel. De nagel wordt dan blauw.
· Over het algemeen is een speciale behandeling niet nodig: de nagel valt binnen een paar maanden af en onder de oude heeft zich al een nieuw exemplaar gevormd. Bij pijnklachten kan de huisarts een gaatje boren in de nagel om de druk te verminderen en daarmee de pijn.
   
· Een preventie tip. Je teennagels groeien harder dan je denk. Het beste kan je ze 1 x per twee weken knippen.
   
 
Spierpijn
 
· Spierpijn na sporten ontstaat door overbelasting.
   
· Spierpijn is gedeeltelijk te voorkomen door een goed trainingsschema.
   
· Wanneer je toch spierpijn krijgt tijdens de eerste dagen van een meerdaagse wandeltocht verlaag dan je wandeltempo, neem langere rustpauzes en eet extra. De spierpijn zal vaak binnen enkele dagen zijn verdwenen.
   
· Doe ook altijd Warming-up en cooling-down. Door sportmassage worden de afvalstoffen beter afgevoerd. Ook de aanvoer van bouwstoffen verloopt beter.
   
· Voor meer informatie: Spierpijn.
   
 
Spierkramp
 
· Spierkramp ontstaat door een plotseling samentrekking van een spier.
   
· Mogelijke oorzaken kunnen zijn (in willekeurig volgorde): overbelasting, vochtverlies door zweten, kou, slechte doorbloeding, ijzer en/of magnesium en/of calcium te kort.
   
· Doe als preventie een goede Warming-up en cooling-down.
   
 
Ziekte
   
· Wanneer je ziek of geblesseerd bent zal je het een en ander moeten aanpassen. Je zult je trainingsschema moeten veranderen.
   
· Bij koorts mag er niet gesport worden, omdat het gevaarlijk is: een infectie van de hartspier is niet uitgesloten.
   
· Ook moet je de samenstelling van je dagelijkse voedsel veranderen. Gebruik meer eiwitten, vitaminen, mineralen en eventueel water. Minder koolhydraten vetten, omdat je energieverbruik lager is.
   
· Neem na een ziekte of blessure voldoende de tijd nemen om op je oude niveau terug te komen.
   
Hoofdpijn
 
· Hoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben:
· Te veel alcoholische dranken of koffie drinken: deze dranken ontrekken vocht aan je lichaam en dus ook aan je hersenen.
   
· Een zonnesteek. Maak gebruik van een pet. En probeer de zon te vermijden door zoveel mogelijk in de schaduw te wandelen.
   
· Te weinig water gedronken. Drink per uur ongeveer 1 liter (isotone) drank. Meer drinken heeft weinig zin omdat de maag en het lichaam niet meer kan verwerken. Veer meer informatie: Water.
· Spanningshoofdpijn. Stel niet te hoge eisen aan jezelf.
Zout te kort

· Een gebrek aan zout kan vooral plaatsvinden tijdens meerdaagse wandeltochten bij (zeer) warm weer.
· De symptomen van zout te kort zijn: uitgeputte benen en algehele zwakte.
· Zoutgebrek is te verhelpen door zoute drop of chips te eten of een kop bouillon te drinken.
· Neem ook niet te veel zout, omdat zout vocht aan het lichaam onttrekt.
· Drink per uur ongeveer 1 liter (isotone) drank. Meer drinken heeft weinig zin omdat de maag en het lichaam niet meer kan verwerken. Voor meer informatie: Water.
· Wanneer je ondanks bovengenoemde maatregelen toch slecht blijft wandelen ben je waarschijnlijk oververmoeid. Verlaag dan je wandeltempo, neem langere rustpauzes en eet extra. Voor meer informatie: Sportvoeding.
Teken

· Via een tekenbeet kan de ziekte van Lyme worden overgebracht. Deze ziekte kan ernstige gevolgen hebben. Het is daarom noodzakelijk om de teek zo snel mogelijk te verwijderen. Doe dat heel voorzichtig, zodat de teek niet uit elkaar wordt getrokken. Er zijn ook speciale tekenpincetten verkrijgbaar. Na het verwijderen van de teek ontsmet je de huid met alcohol.
   
· Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Hieronder enkele tips.
· Wandel je in gebieden waar veel teken voorkomen wees dan extra alert.
· Vermijd als het mogelijk is struikgewas en hoog gras.
· Draag een shirt met lange mouwen, een lange broek, pet en geen sandalen.
· Neem een tekenpincet mee op vakantie.
· Controleer je lichaam na een wandeling op de aanwezigheid van teken.
   
· Voor meer informatie: Tekenradar.nl.
Hooikoorts
· Hooikoorts is aandoening waar zo'n twee miljoen mensen in Nederland regelmatig last hebben. Hooikoorts is seizoensgebonden: hooikoortsklachten treden op in de bloeitijd van grassen, bomen en grassen. Hierbij hebben weersomstandigheden veel invloed: windkracht, windrichting, neerslag en temperatuur.
· Meest voorkomende hooikoortsklachten: neusverkoudheid, veel niezen, jeukende ogen en huidklachten.
· Gedeeltelijk zijn hooikoortsklachten te voorkomen.
· Droog en winderig weer zijn slechte omstandigheden om te gaan wandelen.
· Bekijk de omgeving waarin je gaat wandelen.
Stuur door



 

 

 

 

 

Start: December 2007 Laatst gewijzigd op: