Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
Voetverzorging

 

 

 

Reizen algemeen
Voeten van wandelaars hebben het zwaar te verduren tijdens lange wandelingen. Op de pagina's Stressfractuur en Hielspoor zijn overbelastingsblessures aan voeten besproken. Op deze pagina worden andere voetklachten behandeld.
Blaren
· Blaren ontstaan door teveel wrijving en druk op de huid. Er vormt zich een blaasje van vocht tussen de beide huidlagen. Vaak zijn te grote of te kleine schoenen of sokken de oorzaak.
· Het beste kan je de blaar laten uitdrogen en eventueel wanneer je te veel hinder ondervind deze afplakken met een pleister (bijvoorbeeld: Compeed of Second Skin). Doorprikken kan ook. Steriliseer de naald eerst door deze even in een vlam te verhitten of in kokend water te doen. Maak daarna de blaar en de directe omgeving goed schoon. Druk vervolgens het vocht met een watje of steriel gaas uit de blaar. Plak vervolgens een pleister op de blaar.
· Wandel nieuwe schoenen geleidelijk in. Gebruik goede Wandelsokken. Wrijving kan je verminderen door je voeten op gevoelige plaatsen in te smeren met vaseline of Gehwohl. De wrijving kan je ook beperken door je voeten in te poederen met talkpoeder. Zorg ook voor droge voeten.
· Blarenpleisters verminderen pijn en druk. Deze pleisters kan je ook preventief gebruiken.
Eelt
· Eelt vormt zich bij wandelaars op de hiel, onder de bal van de voet en aan de zijkant van de grote teen. Op de plaatsen waar eelt zit kunnen door wrijving gemakkelijk blaren ontstaan.
· Behandeling: het beste kan je eelt verwijderen als je voeten droog zijn. Gebruik een puimsteen of een eeltvijltje. Verwijder ook niet te veel eelt in één keer: eelt heeft ook een beschermende functie.
Blauwe nagels
· De oorzaak van blauwe nagels is meestal te kleine wandelschoenen of te lange teennagels. Door met de tenen steeds tegen de neus van de schoen te stoten ontstaat er een bloeduitstorting onder de nagel. De nagel wordt dan blauw.
· Over het algemeen is een speciale behandeling niet nodig: de nagel valt binnen een paar maanden af en onder de oude heeft zich al een nieuw exemplaar gevormd. Bij pijnklachten kan de huisarts een gaatje boren in de nagel om de druk te verminderen en daarmee de pijn.
   
· Een preventie tip. Je teennagels groeien harder dan je denk. Het beste kan je ze 1 x per twee weken knippen.
   
   
Voetschimmel
   
· Voetschimmel (of zwemmerseczeem) veroorzaakt jeuk en een pijnlijke huid tussen de tenen en/of voetzool.
   
· Voetschimmel is besmettelijk: loop daarom met slippers in vochtige openbare ruimtes van sportscholen en zwembaden.
   
· Voor de behandeling is vaak een anti-voetschimmel crème nodig. Zorg voor droge voeten. Draag ook katoenen of wollen sokken ter voorkoming van transpiratie. Draag zonodig twee paar sokken op een dag.
   
   
Tips
   
· Koop je Wandelschoenen niet in de ochtend. Je voeten zetten in de loop van de dag wat uit.
   
· Pas je Wandelschoenen met sokken die je ook gebruikt tijdens het wandelen.
   
· Door het sterker maken van je voeten kan je mogelijk blaren en eelt problemen voorkomen. Zo wordt overpronatie minder bij sterkere voeten. Voor oefeningen:
Voetgymnastiek.
   
· Gebruik een dunnere of misschien wel een dikkere binnenzool in je schoenen. Mogelijk heb je een speciale inlegzool nodig voor meer steun.
   
· Koop speciale Wandelsokken. Let er bij de aanschaf van sokken vooral op dat deze naadloos zijn. De betere sokken hebben hielbescherming, teenbescherming en zijn voorzien van een links en rechts merkteken.
   
· Zorg voor droge voeten. Na het douchen of wassen is het verstandig je voeten goed droog te maken.
   
· Gebruik iedere dag schone sokken.
   
· Verbeter je wandeltechniek.
   
· Door het sterker maken van je voeten kan je mogelijk blaren en eelt problemen voorkomen. Zo wordt overpronatie minder bij sterkere voeten.
   
· Voor professionele voetverzorging ga je naar de pedicure.
   
  Stuur door



 

 

 

 

 

Start: December 2007 Laatst gewijzigd op: