Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
Wandelen door veteranen

 

 

 
Wandelen is een sport die veel mensen tot op hoge leeftijd op een gezonde en prettige wijze kunnen blijven doen.

Na ongeveer je dertigste nemen je lichamelijke vermogens geleidelijk af. Dit is vooral het geval bij de snelheid en lenigheid. Echter het duurvermogen neemt maar heel langzaam af. Bij degenen die regelmatig trainen is deze achteruitgang slechts zeer gering.

Omdat je spieren en pezen ook minder belastbaar zijn zal je meer aandacht aan blessurepreventie (warming-up, cooling-down en een goed fietsschema) moeten besteden.

Vooral voor beginnende oudere wandelaar geldt dat je niet te veel van je zelf moet eisen. Neem geen risico, vooral als je een lange tijd niet gewandeld hebt. Vraag gerust eerst advies bij je huisarts. Ook is het zeker aan te bevelen om je eens in de één, twee jaar je sportmedisch te laten onderzoeken.

Mensen verliezen als ze ouder worden spierweefsel, dat wordt vervangen door vet. Degene die regelmatig aan lichaamsbeweging doen zetten naarmate ze ouder worden in een veel langzamer tempo vet aan.

Als je wandelen te belastend of gewoon niet leuk vindt, kies dan voor een andere sport, zoals Fietsen, zwemmen of fitness. Lekker regelmatig sporten is belangrijk, niet de prestatie.


De voordelen van sporten op een rijtje
·  Een langer en gezonder leven.
·  Je conditie neemt maar geleidelijk af.
·  Het is gewoon leuk en gezellig.
·  Goed voor je sociale contacten.
·  Goed voor je geest.
·  Goed voor je figuur.

Een kleinere kans op:
·  hart- en vaatziekten.
·  verhoogde bloeddruk.
·  overgewicht.
·  depressie.
·  slecht slapen.
·  suikerziekte (diabetes).
·  verhoogd cholesterolpeil.
·  osteoporose (botontkalking).

Zie ook: Wandelen en gezondheid en Wandelen en geestelijke gezondheid.
 
Stuur door



 

 

 

 

 

Start: December 2007 Laatst gewijzigd op: