Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
Tips om beter te slapen

 

 

 
Goed slapen is belangrijk, daarom ook wat tips voor een goede nachtrust.
   
Wanneer je onverhoopt niet binnen twintig minuten in slaap valt, ga dan het uit bed en ga pas terug als je je slaperig voelt. Doe iets ontspannend.
   
Ontwikkel een regelmatige slaapgewoonte: ga elke avond op ongeveer dezelfde tijd naar bed te gaan en sta `s morgens op het dezelfde tijd op.
   
Wanneer je een slecht slaper bent is het verstandig om zo weinig (ook overdag) mogelijk gebruik te maken stimulerende middelen zoals koffie, thee, chocolade, alcohol en sigaretten.
   
Zorg voor genoeg lichaamsbeweging krijgt. Doe dat niet vlak voor bedtijd.
   
Houdt de slaapkamer comfortabel (temperatuur, licht, luchtvochtigheid en lawaai).
   
Probeer voor het slapen te ontspannen.
   
Twee uur voordat je gaat slapen een zware training doen is niet verstandig.
   
Probeer overdag niet te slapen. Wanneer dat toch niet mogelijk is, slaap dan niet langer dan een uur.
   
Als je de nacht voor een wedstrijd slecht slaapt: dat is geen probleem, omdat een slechte nachtrust voor een wedstrijd geen tot weinig effect heeft op je prestatie.
   
Probeer `s morgens niet te lang in bed te blijven wanneer je wakker bent.
   
Een alcoholisch drankje kan helpen bij het inslapen, het verminderd echter wel de kwaliteit van de slaap.
   
Gebruik ook geen andere stimulerende middelen, zoals koffie, thee en sigaretten de uren voor het slapengaan.
   
Gebruik geen (of zo weinig mogelijk) slaappillen. Het is beter om je te concentreren op bovenstaande tips.
   

Zie ook: Tips voor ontspanning.
   
  Stuur door



 

 

 

 

 

Start: December 2007 Laatst gewijzigd op: