Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
Gewoon leuke en handige tips

 

 

 

Reizen algemeen
Individuele sporters hebben vaak meer zelfkritiek dan teamsporters. Een goede eigenschap. Ook in het dagelijks leven.
   
Het is voor kinderen en jongeren belangrijk dat ze sporten, omdat het goed is voor de fysieke en mentale ontwikkeling.
   
Waarschijnlijk heeft alcohol een gunstig effect op het hart en de bloedvaten. Uit een twaalfjarig Amerikaans onderzoek onder 38.000 mannen is gebleken dat mannen die regelmatig bier, wijn of een andere sterke drank drinken (niet meer dan twee glazen per dag) minder kans hebben op een hartaanval hebben dan niet drinkers.
   
40% van de lichaamswarmte verdwijnt via het hoofd.
 
Uit onderzoek is naar voren gekomen dat mensen die in hun vrije tijd sporten meer blijheid in hun werk hadden. Ook is aangetoond dat beweging een duidelijk positief effect heeft op zorgen. Beweging heeft een heilzame uitwerking op een depressie. Depressies schijnen bij sporters maar zelden voor te komen.
   
Dat veel mensen met veel plezier aan de inspanning beginnen heeft heeft onder andere te maken met het afscheiden van bŤtamorfine. Deze door het lichaam aangemaakte pijnstillers kunnen zelfs een zeker gevoel van euforie veroorzaken. Dit kan al na een inspanning van 20 minuten gebeuren.
 
Een vet lichaam is slecht voor de warmtehuishouding: het lichaam kan moeilijker zijn warmte kwijt.
 
Een middagdutje van een halfuurtje heeft meer effect dan een uur eerder te gaan slapen. Een dutje van een uur overdag staat gelijk aan drie uur slaap ’s nachts.
 
Lichaamsoefening bevordert de aanmaak van endorfine in de hersenen - de morfineachtige substantie waarvan de mens zich lekker gaat voelen.
 
Na het vijfentwintigste levensjaar nemen de lichamelijke vermogens met ongeveer 1% per jaar af. Echter bij degenen die regelmatig trainen begint deze fysieke achteruitgang niet op hun vijfentwintigste, maar pas ergens midden dertig. Op dat moment is de achteruitgang slechts 0,1% ! Zo kunnen we verwachten dat mensen die gezond blijven op hun veertigste ongeveer even sterk zijn als ze op hun vijfentwintigste waren. Ook is het zo dat een 75-jarige nog dezelfde vermogens kan hebben als een niet getrainde 45-jarige.
 
In tegenstelling wat veel mensen denken gaan er tijdens het zweten maar weinig mineralen verloren.
 
Gewichtverlies tijdens het sporten is hoofdzakelijk vochtverlies. Stel er zijn na een uurtje powerwalking 600 kcal verbrand. Dat is slechts 100 gram aan vetten, koolhydraten en eiwitten.
Waarom? 1 gram vet levert 9 kcal, 1 gram koolhydraten en eiwitten 4 kcal. Gemiddeld zo'n beetje 6 kcal, dus 600 kcal is 100 gram.
 
De mitochondriŽn zijn de energiecentrales van ons lichaam. Niet echt een tip, toch maar vermeld.
 
Als je minstens een liter lichtgele urine (dus niet donkergeel) per dag produceert en geen moeite hebt met de stoelgang mag je aannemen dat je voldoende gedronken hebt.
   
Bij een sporthart is de hartspier verdikt, waardoor er per hartslag meer bloed wordt doorgepompt.
   
De batterijen van de borstband van je hartslagmeter gaan langer mee als je deze direct na afloop van de training droog maakt.
   
Het hart slaat zo'n beetje 100.000 keer per dag: 24 uur * 60 minuten * 70 slagen.
   
  Stuur door



 

 

 

 

 

Start: December 2007 Laatst gewijzigd op: