Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
Tailleomvang en gezond gewicht

 

 

 

Reizen algemeen
Het meten van de omvang van je taille is een goede manier om te bepalen of je een gezond gewicht bezit. Een andere veel gebruikte methode is de Body Mass Index.

Voor mensen boven de 50 is een tailletest waarschijnlijk de meest geschikte manier. Over het algemeen neemt de spiermassa af en de vetpercentage toe bij het ouder worden. Dit betekent dat het lichaamsgewicht bij de Body Mass Index een minder goede verhouding geeft, omdat spierweefsel zwaarder is dan vetweefsel.

Ook bij degene waarbij de vetmassa niet in de juiste verhouding over het lichaam is verdeeld kunnen beter gebruik maken van een tailletest in plaats van de Body Mass Index methode.

Hetzelfde geldt voor mensen met veel spiermassa en een laag Vetpercentage. Hun BMI zal vaak te hoog uitvallen.

Mensen met een te grote taille omvang hebben een verhoogd risico op diabetes en hartziekten.


Methode 1 Tailleomtrek
Meet met een meetlint je de taille tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen nemen. Hierbij mag je de meetlint niet te strak aantrekken.

Vrouwen
Minder dan 80 cm Gezond
Tussen de 80 en 88 cm Verhoogd risico
Boven de 88 cm Sterk verhoogd risico

 
Mannen
Minder dan 94 cm Gezond
Tussen de 94 en 102 cm Verhoogd risico
Boven de 102  cm Sterk verhoogd risico

 
 
 
Methode 2 Waist-Hip-Ratio (WHR)
Mensen met vetophoping rond de buik lopen meer risico op hartziekten dan iemand met vet rond de heupen. Berekening: taille gedeeld door heupomtrek.

Wat is je tailleomtrek: cm

Wat is je heupomtrek: cm 

Zo correct?

Je Waist Hip Ratio is:

 

Mannen

Vrouwen

Gezond

< 0.95

< 0.80

Verhoogd risico

0.96 - 1.0

0.81 - 0.85

Sterk verhoogd risico

 > 1.0

> 0.85

 
 
 
Methode 3 Waist-Height-Ratio (WHtR)
Voor deze methode neem je je tailleomtrek en deel je deze door je lichaamslengte.

Wat is je tailleomtrek: cm

Wat is je lichaamslengte: cm

Zo correct?

Je Waist Height Ratio is:
 
 

Mannen

Vrouwen

Gezond

< 0.53

< 0.49

Verhoogd risico

0.54 - 0.57

0.50 - 0.53

Sterk verhoogd risico

> 0.58

> 0.54

 
 
 
Hoe tailleomtrek en heupomtrek meten
De omtrek van je taille meet je tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen. Ongeveer een centimeter boven je navel.
 
Je heupomtrek is de grootste omtrek van je heupen.
 

Stuur door




 

 

 

 

 

Start: December 2007 Laatst gewijzigd op: