Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
Wandelen en geestelijke gezondheid

 

 

 
· Dat wandelen niet alleen goed is voor je lichaam, maar ook voor je geestelijke gezondheid en welbevinden is bij de meeste mensen wel bekend. Op deze pagina de voordelen en nadelen (je kunt ook te veel doen) van regelmatig lichamelijke activiteiten.
· Wandelen is gewoon goed voor je lichaam, sociale contacten, zelfvertrouwen, zelfdiscipline, doorzettingsvermogen en het is ook leuk en gezellig.
· Wanneer je een drukke dag heb gehad geeft een wandeling vaak een rustgevend effect.
· Een gezond lichaam kan geestelijk ook meer aan. Voor meer info: Voordelen lichaamsbeweging.
· Het idee om (meer) te gaan wandelen heeft ook een positieve invloed op je gezondheid. Door de gedachten en voorbereidingen (zoals wandelkleding kopen, afspraken maken, ect) maakt je lichaam meer gezonde stofjes aan.
· Een geest in een gezond lichaam voelt zich prettiger.
· Sporters slapen over het algemeen beter. Het is echter onverstandig om twee uur voordat je gaat slapen een zware training te doen. Voor meer info: Tips om beter te slapen.
· Je kunt beter tegen gewone dagelijkse spanningen. Voor meer info: Tips voor ontspanning.
· Mensen die regelmatig sporten kunnen ook beter omgaan met tegenslagen.
· Beweging stimuleert creativiteit. Tijdens een lange wandeling kom je mogelijk wel tot een oplossing!
· Wandelen heeft een gunstig effect op depressies.
· Runners high
Endorfinen zijn stoffen die door het lichaam zelf worden aangemaakt. Ze worden pas geproduceerd als ze nodig zijn. Ze verminderen het pijngevoel, maar ze zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie.
· Door krachttraining worden hormonen geproduceerd die het herstel stimuleren.
· Je kunt ook te veel doen. Van je lichaam vraag je meer (lichamelijk en/of geestelijk) dan het aankan. Zorg voor een geleidelijke trainingsopbouw en dat je prive- en werk omstandigheden in evenwicht zijn met de trainingsbelasting. Leer ook te luisteren naar je lichaam en doe wat met eventuele signalen van overbelasting. Voor symptomen van overtraining en preventie: Overtraindheid.
· Wanneer je de neiging heb te veel te doen: plezier staat voorop.
· Motivatie kan ook tegen je werken. Door te hard te trainingen kan je geblesseerd raken of overtraindheid. Ook ligt faalangst op te loer. Wanneer prestaties tegen vallen kan dat voor een goed gemotiveerde sporter zeer demotiverend werken.
· Stel haalbare doelen. Elk behaald doel motiveert.
· Tenslotte. Voor de lichamelijke voordelen: Gezond en veilig wandelen.
Stuur door



 

 

 

 

 

Start: December 2007 Laatst gewijzigd op: