Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
Energiegels

 

 

 

Reizen algemeen
Energiegels kan je gebruiken tijdens lange wandeltochten om snel en gemakkelijk een tekort aan koolhydraten aan te vullen.
   
   
Soorten energiegels
   
· Energie gel waarbij je water moet gebruiken: traditionele gels.
Nadeel: je moet water gebruiken.
Voordeel: bevatten meer energie.
   
· Energie gel waarbij geen water nodig: isotone gels.
Voordeel: gemakkelijk in gebruik.
Nadeel: bevatten minder energie.
   
· Een ander verschil is de verhouding enkelvoudige en meervoudige koolhydraten. Enkelvoudige geven gelijk energie. Meervoudige geven geleidelijk energie.
   
· De hoeveelheid mineralen (kalium, magnesium, calcium) en vitaminen (B en C) in gels is een ander verschil. Ze zijn van belang bij de opname en verbranding.
   
· Er zijn gels met cafeďne en zonder cafeďne. Cafeďne verbetert de vetverbranding. Een nadeel van cafeďne is dat het vocht aan je lichaam onttrekt.
   
· Gels zijn verkrijgbaar in allerlei smaken: banaan, appel, aardbei en anderen.
   
   
Soorten verpakkingen
   
· Gels kan je openen met een scheurlint (meest verkocht) of met draaidop.
   
· Gels met een draaidop hebben het voordeel dat je de inhoud in kleine porties kan gebruiken. De inhoud is 90 - 100 gram en 60 - 100 ml.
   
· Gels met een scheurlint zijn gemakkelijk in gebruik. Het nadeel is de kleine inhoud (35 - 60 ml).
   

Gel met een scheurlint

Gel met een draaidop

   
   
Hoe energiegels gebruiken
   
· Het is verstandig om tijdens lange wandeltochten extra koolhydraten en vocht te gebruiken. Sportvoeding is gemakkelijker in gebruik en beter verteerbaar dan gewone dagelijkse voeding.
   
· Gebruik ook niet te veel: je maag kan niet meer dan 60 - 80 gram koolhydraten per uur verwerken.
   
   
Samenstelling energiegels
   
· Voor de hoeveelheid aan koolhydraten, calorieën en eiwitten van bekende (en de beste) merken sportvoeding: SiS, Powerbar, Born, Isostar, Maxim en Squeezy.
   
· En voor een totaal overzicht: Duursportvoeding.nl.
   
   
Tips
   
· Experimenteer niet met sportvoeding tijdens lange wandeltochten. Je kunt de weken voor de wandeltocht nagaan of een merk je bevalt.
   
· Drink ook voldoende.
   
· In ontbijtkoek zit weinig vet en veel koolhydraten. Dus heel geschikt voedsel voor duursporters. Voedingswaarde per 100 gram: vet 1 gram, koolhydraten: 70 gram en eiwit 2.5 gram.
   
   
Voor meer info
   
· Voeding voor, tijdens en na wandeltochten
   
· Koolhydraten
   
  Stuur door



 

 

 

 

 

Start: December 2007 Laatst gewijzigd op: