Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
Beste 10 tips voor beginnende wandelaars

 

 

 
Wanneer je een beginnende wandelaar bent heb je het lekker gemakkelijk. Ook al train je nog zo langzaam of kort het heeft altijd een positief effect op je conditie. Doe het daarom de eerste twee maanden gewoon rustig aan. Ook ter voorkoming van blessures. Voor een beginners schema: Basisschema: 1 uur wandelen.
Doe de wandelingen in een rustig wandeltempo. Je hartslag ligt hierbij rond de 75% van de anaŽrobe drempel. Deze drempel is ongeveer gelijk aan: 80 % (beginners) tot 90 % (gevorderden) van de maximale hartslag.
Voor degene die trainen om vet te verbranden: de hartslag ligt tussen de 55% en 65% van de maximale hartslag. Voor meer info: Wandelen met hartslagmeter.
Je maximale hartslag is bij benadering: 220-leeftijd.
Neem regelmatig je rusthartslag op. Doe dat steeds op hetzelfde moment van de dag (bijvoorbeeld voor het opstaan). Je rusthartslag vertelt veel over je conditie, wordt deze lager dan gaat je conditie vooruit.
Als je in een minder goede conditie bent neem dan gewoon meer de tijd om je doelstellingen te verwezenlijk. Als je te zwaar bent doe het dan helemaal rustig aan, omdat overgewicht extra belastend is voor spieren, pezen en gewrichten.
Lees en praat over wandelen. Zodat je weet wat het effect van wandelen voor je lichaam en geest is.
Spreek met andere mensen af om regelmatig te gaan wandelen.
Doe voor je wandeltraining altijd een warming-up en na afloop een cooling-down. Zie de pagina over Warming-up en cooling-down.
Gebruik de juiste wandelschoenen tijdens het wandelen. Voor informatie en tips: Wandelschoenen.
Gebruik ook de juiste wandelkleding. Ongeschikte wandelkleding is niet goed voor je motivatie. Voor meer informatie en tips: Wandelkleding.
Stuur door


 

 

 

 

 

Start: December 2007 Laatst gewijzigd op: