Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
Wandelschema voor beginners
2 uur wandelen

 

 


Reizen algemeen
Dit schema voor beginners heeft als doel dat je na 6 weken twee uur aan een stuk kunt wandelen.

Het doel van een wandelschema voor beginners is je niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal voor te bereiden op veel jaren van wandelplezier. Gewoon lekker sporten staat bij dit basisschema voorop.

Er wordt vanuit gegaan dat je zonder problemen een uur kunt wandelen. Volg eerst eventueel: Basisschema voor beginners.

Doe voor je training een warming-up en na afloop een cooling-down. Zie de pagina over Warming-up en cooling-down. Voor dit basisschema is 5 minuten voldoende.

In dit schema doe je de wandelingen in een rustig wandeltempo. Je hartslag ligt hierbij rond de 75% van de anaŽrobe drempel. Deze drempel is ongeveer gelijk aan: 80 % (beginners) tot 90 % (gevorderden) van de maximale hartslag.

In dit trainingsschema zijn ook trainingen verwerkt waarin je wat harder wandelt: gemiddelde duurtraining (tempo 2) en vaartspel. Je hartslag bij de duurtraining in tempo 2 ligt tussen de 85% en 90% van de anaŽrobe drempel. Bij vaartspel wandel je met wisselende snelheden. Voor meer informatie: Vaartspel.

Voor degene die trainen om vet te verbranden: de hartslag ligt tussen de 55% en 65% van de maximale hartslag. Voor meer info: Wandelen met hartslagmeter.

Tijdens de 2 tot 5 minuten heel rustig kan je ook enkele Rekoefeningen doen of gewoon even genieten van de omgeving.

Als blijkt dat dit schema je de eerste we(e)k(en) wel erg gemakkelijk afgaat kun je gerust een week overslaan. Je kunt er ook eventueel voor kiezen om naar het Wandelschema 10 km beginners over te stappen. Wel oppassen met blessures.

Zie ook: Tips voor beginners.

Stuur door

Veel succes.

PDF versie van dit schema

 

Wk

Dag 1

Dag 2

Dag 3

1

 20 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig
 60 min. duurtempo 1

 2x
 20 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig

 20 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig
 60 min. duurtempo 1

2

 20 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig
 60 min. duurtempo 1

 30 min. vaartspel

 20 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig
 70 min. duurtempo 1

3

 20 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig
 60 min. duurtempo 2

 2x
 20 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig

 20 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig
 80 min. duurtempo 1

4

 20 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig
 60 min. duurtempo 1

 30 min. vaartspel

10 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig
 90 min. duurtempo 1

5

20 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig
 60 min. duurtempo 2

 2x
 20 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig

10 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig
 100 min. duurtempo 1

6

20 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig
 60 min. duurtempo 1
 30 min. vaartspel 10 min. duurtempo 1
 2-5 min. heel rustig
 120 min. duurtempo 1
 

PDF versie van dit schema

 
Stuur door



 

 

 

 

 

Start: December 2007 Laatst gewijzigd op: