Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 
Wandelschema voor beginners
Basisschema: 1 uur wandelen

 

 


Reizen algemeen
Dit basisschema voor beginnende wandelaars heeft als doel dat je na 8 weken een uur aan een stuk kunt wandelen.

Het doel van een wandelschema voor beginners is je niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal voor te bereiden op veel jaren van wandelplezier. Gewoon lekker sporten staat bij dit basisschema voorop.

Wanneer je de laatste jaren niet aan sport heb gedaan kan het beste voordat je met dit schema begint eerst je huisarts raadplegen.

Doe voor je training een warming-up en na afloop een cooling-down. Zie de pagina over Warming-up en cooling-down. Voor dit basisschema is 5 minuten voldoende.

In dit schema doe je de wandelingen in een rustig wandeltempo. Je hartslag ligt hierbij rond de 75% van de anaŽrobe drempel. Deze drempel is ongeveer gelijk aan: 80 % (beginners) tot 90 % (gevorderden) van de maximale hartslag.

Voor degene die trainen om vet te verbranden: de hartslag ligt tussen de 55% en 65% van de maximale hartslag. Voor meer info: Wandelen met hartslagmeter.

Tijdens de minuten heel rustig kan je ook enkele Rekoefeningen doen of gewoon even genieten van de omgeving.

Als blijkt dat dit trainingsschema je de eerste week wel erg gemakkelijk afgaat kun je gerust wat weken overslaan. Je kunt er ook eventueel voor kiezen om naar het Wandelschema beginners 2 uur wandelen of Wandelschema 10 km beginners over te stappen. Wel oppassen met blessures.

Wanneer je moeite hebt met het volgen van dit trainingsschema kan je proberen (dat kan best lastig zijn) langzamer te wandelen. Een andere mogelijkheid is dat je wat weken herhaald.

Zie ook: Tips voor beginners.

Stuur door

Veel succes.

PDF versie van dit schema

 

Wk

Dag 1

Dag 2

Dag 3

1

 4x
 5 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig
 4x
 5 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig
 4x
 5 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig

 

     

2

 5x
 5 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig
 3x
 10 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig
 5x
 5 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig

 

     

3

 4x
 10 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig
 3x
 15 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig
 4x
 10 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig

 

     

4

 2x
 15 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig
 2x
 20 min. duurtempo 1
 3 min. heel rustig
 2x
 15 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig

 

     

5

 2x
20 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig

 2x
 25 min. duurtempo 1
 3 min. heel rustig

 2x
 20 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig

 

     

6

 2x
 25 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig
 2x
 30 min. duurtempo 1
 5 min. heel rustig
 2x
 25 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig

 

     

7

 10 min. duurtempo 1
 5 min. heel rustig
 40 min. duurtempo 1
 2x
25 min. duurtempo 1
 2 min. heel rustig
10 min. duurtempo 1
 5 min. heel rustig
40 min. duurtempo 1

 

     

8

 10 min. duurtempo 1
 5 min. heel rustig
 50 min. duurtempo 1
 2x
 30 min. duurtempo 1
 3 min. heel rustig
 10 min. duurtempo 1
 5 min. heel rustig
 60 min. duurtempo 1
 

PDF versie van dit schema

 
Stuur door



 

 

 

 

 

Start: December 2007 Laatst gewijzigd op: